كسب درآمد از گوگل ادز
گوگل ادز امكان نسبتا جديدي است كه در چارچوب و فضاي گوگل، امكان دست يافتن به مشتريان هدف (بالقوه ترين مشتريان حوزه كاري) را براي هر فعال بازاري برآورده مي سازد. با اين امكان شما به طور مستقيم به مشتريان حوزه كاري خود دست پيدا مي كنيد.
گوگل ادز و امكان تبليغ هدفمند
فروشنده هستيد يا تاجر؟ مغازه دار يا كارمند؟ مترجم يا پزشك؟ فرقي نمي كند كه صاحب چه شغلي هستيد، براي رسيدن به مشتريان نياز به تبليغ داريد. اما چه نوع تبليغات و در كدام فضايي مي تواند بهترين امكان موفقيت را داشته باشد.
هر دسته و حوزه ي كاري، سالانه بخشي از درآمدهاي خود را به امر تبليغات اختصاص مي دهد. گاهي هزينه اين تبليغات ميليوني و حتي ميلياردي است. مشكل اصلي در امر تبليغات اين است كه دقيقا نمي توان برآورد كرد كه چند درصد از تبليغات انجام شده اثربخش بوده است.
در واقع مشخص نيست كه اين تبليغات انجام شده در ميزان فروش شما، تاثيري داشته يا اصلا به دست مشتريان حوزه كاري مورد بحث رسيده است يا نه. با ذكر مثالي مساله را تشريح مي كنيم.
مثال تشريحي
فرض كنيد به تازگي به آموزشگاه رفته ايد و چگونگي نصب كولرهاي گازي را در طي دوره اي فراگرفته ايد. به عنوان يك فعال تازه وارد در اين عرصه، مجبور به تبليغ كار خود، مثلا بواسطه پخش تراكت، نصب آگهي هاي ديواري يا ديگر انواع موارد تبليغي هستيد.
مثلا در محله اي كه مغازه خود را در آن داير كرده ايد اقدام به نصب تراكت به ديوارها و معبرهاي عمومي مي كنيد. اينكه چه تعداد افرادي آگهي شما را مي بينند در اين مرحله چندان اهميتي ندارد، مسئله اصلي اين است كه آيا در محله يا محله هايي كه تراكت و آگهي هاي شما نصب شده، استفاده از كولرهاي گازي مرسوم و معمول هست يا نه.
موارد متعددي تعيين كننده اين امر است؛ مثلا گراني كولرهاي گازي در مقايسه با كولرهاي آبي اين الزام را بوجود مي آورد كه محله مورد اشاره حتما محله اي باشد كه سطح زندگي سكنه آن از حد متوسط بالاتر باشد تا توان خريد كولرهاي گازي را داشته باشند.
غير از اين، موارد ديگري هم در اينجا مطرح است، مثلا اقليم منطقه مورد بحث يا مرسوم بودن استفاده از كولرهاي گازي يا آبي. در واقع، اين مسئله مطرح است كه بازار هدف شما در اينجا وجود دارد يا نه؟
اما اگر اين امكان وجود داشته باشد كه تبليغ شما دقيقا به مشتري عرضه شود كه قصد نصب كولر گازي داشته باشد چطور؟ يعني هر مورد تبليغ دقيقا به دست مشتري بالقوه برسد. اين دقيقا امكاني است كه گوگل ادز براي صاحبان كسب و كار فراهم مي آورد.
گوگل ادز چيست؟
چنان گوگل به زندگي ما راه پيدا كرده است كه مي توان همين حالا هم آن را به عنوان يكي از پديده هاي برجسته و يك انقلاب، همپاي حتي خود كشف اينترنت تعبير كرد.
كمتر كسي است كه در طول روز حداقل يكبار، چيزي را در گوگل جستجو نكند، از جستجوي خواص داروهاي گياهي خانم هاي خانه دار گرفته تا دانلود فيلم، موزيك و هزاران هزار چيز ديگر.
اين دنياي مجازي بزرگ چون بازار مكاره اي است كه از شير مرغ تا جان آدميزاد را مي توان در آن پيدا كرد. مشخص است كه اين فضا، بهترين نقطه براي خريد و فروش است و اين كاري است كه گوگل ادز انجام مي دهد، امكاني براي تبليغ كسب و كارها.
البته اين امكان همانطور كه در ادامه هم توضيح خواهيم داد به شكلي برجسته و متمايز قابل تعقيب كردن است.
انواع گوگل ادز
به طور كلي ما دو نوع گوگل ادز داريم، شبكه نمايش گوگل و شبكه جستجوي گوگل.
موردي كه در ايران كاربرد دارد، همان شبكه جستجوي گوگل است، كه البته صرفا به خاطر زبان فارسي و ساختار نوشتاري آن اين امكان فراهم است؛ و اگر اين شرايط نبود گوگل اين امكان را نيز براي فضاي ايران قرار نمي داد.
احتمالا در موقع جستجوهاي اينترنتي خود با اين نمونه هاي تبليغاتي گوگل مواجه شده ايد. براي امتحان، همين حالا عبارت عنوان اين مطلب، يعني “كسب درآمد از گوگل ادز” را در گوگل مورد جستجو قرار دهيد.
مي بينيد كه در بين مواردي كه اينترنت بالا آورده، گزينه هاي اول تا سوم داراي پيشوند “ad” هستند، يعني موارد تبليغاتي. درواقع اين سه مورد به طور مستقيم با توجه به مطلبي كه شما مورد جستجو قرار داده ايد، چيزي را تبليغ مي كنند. اين همان گوگل ادز است.
مزيت هاي تبليغ در گوگل ادز
قطعا هر تاجر، فروشنده يا كارآفريني براي فروش كالاي خود به تبليغات نياز دارد. اما همانطور كه پيشتر گفته شد، مشكل اين است كه در بيشتر موارد، هزينه هاي تبليغات بدون دسترسي به بازار هدف مناسب، درواقع صرفا دور ريخته مي شود.
اما در گوگل ادز چنين نيست و شما دقيق براي كساني تبليغ را انجام مي دهيد كه مشتريان بالقوه شما محسوب مي شوند، چطور؟
ساده است، وقتي كه مثلا فردي در گوگل عبارت” نصب كولرهاي گازي” را مورد جستجو قرار مي دهد، به احتمال قريب به يقين، قصد نصب كولر گازي دارد.
به اين ترتيب وقتي تبليغي با اين عنوان را شما به عنوان صاحب يك كسب و كار در گوگل قرار مي دهيد، قطعا صرفا افرادي تبليغ شما را خواهند ديد كه به دنبال همان مورد تبليغي هستند.
ديگر نكته بسيار مثبتي كه در ارتباط با گوگل ادز وجود دارد اين است كه پرداخت هزينه تبليغات گوگل براي صاحب تبليغ به ازاي هر مورد كليك است. يعني اينكه وقتي كاربري در جستجوي خود، تبليغ شما را مي بيند و به آن ورود مي كند ،هزينه اي از حساب شما پرداخت مي شود.
به اين ترتيب، هر تبليغ شما صرفا پس از رسيدن به دست مشتري هدف، براي شما هزينه دارد. چه چيزي بهتر از اين را براي يك آگهي تبليغاتي مي توان متصور شد؟
نتيجه گيري
به طور كلي، گوگل ادز يك امكان ويژه براي آگهي است و اصلا قابل مقايسه با ديگر امكانات تبليغاتي نيست. با اين حال، تحريم فضاي اينترنتي ايران، تا حدودي امكان استفاده كامل از اين قابليت را به ما نمي دهد، كه البته به معناي از دست رفتن تمام قابليت هاي آن نيست و همچنان مي توان از اين فضا براي تبليغات بهره برد.
برچسب: ،
ادامه مطلب